Coaching
Psycholoog
Training
Personal Coaching
Bedrijfscoach
(Foute) studiekeuze: hoe nu verder?
“Om mensen laagdrempelig te bereiken met handige tips en tools uit mijn coaching- en psychologiepraktijk, schrijf ik een twee-wekelijkse column in de Baarnsche Courant. Daarin schrijf ik over (dagelijkse) dingen die je behoorlijk dwars kunnen zitten en die voor veel mensen heel herkenbaar zijn. Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Dan hoor ik dat graag!”
(Foute) studiekeuze: hoe nu verder?
In augustus gaat weer een nieuw studiejaar van start. Voor veel studenten was het online studeren, (weer) thuiswonen hierdoor en het gebrek aan sociale contacten lastig.
De “studie” valt dan al snel tegen want het is anders dan op de havo/vwo, met veel meer zelfstudie en minder schoolse aanpak. Ook het vooral online leren is voor iedereen, inclusief de opleiding, een relatief nieuw fenomeen. Dat is snel, en ook lastig, schakelen voor velen en iedereen wordt voor het gevoel in het diepe gegooid, terwijl het zwemdiploma voor de meesten niet meer adequaat is voor deze leerdiepte.
- Maar liefst 32% switcht of valt uit het eerste jaar.
Wat mij opvalt is dat veel studenten geen plan “B” (laat staan plan C of D) hebben als dingen tegenvallen. Ze stoppen dus (acuut) omdat dat de enige optie is die ze zien. Want de redenatie is, zoals ook veel van hun vrienden die hebben, als volgt: “Ik zie het echt niet meer zitten, dus wat is het nut? Ik zoek een baantje en probeer het volgend jaar opnieuw met een andere studie. Daar ga ik dan me nu mooi op oriënteren.”
Laatst had ik een sessie met een student die de gekozen studie enorm vond tegenvallen. Ook was hij niet ingeloot in zijn favoriete stad-het-verst-weg-van-huis, dus zat hij alsnog op de Uni om de hoek. En dus ook niet op kamers want het was goed te bereizen en anders moest hij veel lenen voor eigenlijk niets. Dubbel balen dus. Hij wilde stoppen maar zijn vader vond dat geen optie. Hij wist het even ook niet meer en de tentamens stonden voor de deur. Dat was echt een brug te ver – hij kon zich er niet toe zetten. Ruzies thuis dus.
Na een gesprek was het hem duidelijk dat er wel degelijk meer opties zijn dan stoppen. Sterker nog: acuut stoppen in de praktijk had voor veel van zijn vrienden verkeerd uitgepakt concludeerde hij al snel voor zichzelf. Van de ervaringen van anderen kun je veel leren – en dat kwartje viel hard tijdens de sessie.
We kwamen er ook achter waarom het studeren niet goed ging. Met een plan van aanpak hiervoor, vanuit wat voor HEM belangrijk en waardevol is, ging hij de deur uit. De komende maanden gaat hij rustig ontdekken wat hij precies wil terwijl hij ook doorgaat met studeren, want de studie doorzetten blijkt toch erg belangrijk voor hem te zijn.
En het zou me niet verbazen als hij toch deze studie of iets soortgelijks blijft doen, want het sloot naadloos aan bij zijn interesse en krachten, zo bleek uit een test die we deden.
Tips voor ouders van (toekomstige) studenten:
– Als je kind gaat studeren bespreek ook mogelijke opties voor als het tegenvalt en wat ze dan als traject kunnen doen. Wijs ze bijvoorbeeld op het bestaan van een studentendecaan (ik hoor zo vaak: Ik wist niet dat die er zijn.)
– Luister goed bij problemen. Wat is er eigenlijk aan de hand?
– Vraag door als je kind wil stoppen: wat zijn de acties de komende maanden? Wijs rustig op voor- en nadelen.