Coaching
Psycholoog
Training
Personal Coaching
Bedrijfscoach
"Bouw je eigen partner" experiment
“Om mensen laagdrempelig te bereiken met handige tips en tools uit mijn coaching- en psychologiepraktijk, schrijf ik een twee-wekelijkse column in de Baarnsche Courant. Daarin schrijf ik over (dagelijkse) dingen die je behoorlijk dwars kunnen zitten en die voor veel mensen heel herkenbaar zijn. Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Dan hoor ik dat graag!”
"Bouw je eigen partner" experiment
Vriendelijkheid is lonend in partners in zowel het Oosten als Westen
“Tsja”, zei een PEP Love coachee toen ze dit hoorde, “vriendelijkheid is natuurlijk best wel belangrijk in een partner. Je wilt niet met een botte boer(in) door het leven gaan, maar om nou te zeggen dat het voor mij een top prioriteit is?” Ze schudde haar hoofd en zei stellig: “Ik blijf gaan voor eerlijkheid, openheid, gulheid, humor en natuurlijk een leuke kop en lijf. Ik moet er wel warm voor kunnen lopen.”
Je zal haar waarschijnlijk geen ongelijk geven. Toch werd de eigenschap vriendelijkheid het meest ingekocht in een experiment door ruim 2400 internationale studenten uit het oosten (onder meer Singapore, Hong Kong en Maleisië) en het westen (onder andere Noorwegen, Australië en Engeland).
Mate dollars
Iedere student kreeg een vast budget, uitgedrukt in “mate dollars”, waarmee ze bepaalde eigenschappen konden kopen en zo hun ideale partner konden “bouwen”. Ze mochten kiezen uit 8 eigenschappen: fysieke aantrekkelijkheid, goede financiële vooruitzichten, vriendelijkheid, humor, kuisheid/eerbaarheid (“chastity”), godsdienstigheid, kinderwens en creativiteit.
Bij alle deelnemers kreeg vriendelijkheid de hoogste prioriteit met 22-26% van het totale budget bij de aankopen. Uiteraard scoorden eigenschappen als “goede financiële vooruitzichten” en “fysiek aantrekkelijk” ook hoog. Aan eigenschappen als kuisheid/eerbaarheid en creativiteit werd minder dan 10% van het budget besteed.
Opvallend was dat zowel Oosterse als Westerse mannen gemiddeld meer van budget besteedden aan lichamelijke aantrekkelijkheid (22%) dan vrouwen (16%). Vrouwen gaven gemiddeld weer 18% van hun budget aan de eigenschap “goede financiële vooruitzichten” terwijl de mannen hier 12% aan weggaven.
Interessant was dat “kinderwens” alleen een prioriteit was bij de Westerse vrouwelijke deelnemers. De onderzoekers denken dat dit te maken kan hebben met het feit dat in de Westerse wereld het gebruik van voorbehoedsmiddelen veel meer ingebed is in de cultuur. In landen waar dit niet zo is, zijn kinderen meer een natuurlijk gevolg van een intieme relatie, en niet zozeer een wens.
PEP Love Coach Oefening:
Stel je hebt 100 mate dollars. Hoe zou jouw ideale partner er dan uitzien? Je kunt dezelfde eigenschappen als in het onderzoek kopen voor 20 dollar per stuk.
- fysieke aantrekkelijkheid
- goede financiële vooruitzichten
- vriendelijkheid,
- humor,
- kuisheid/eerbaarheid (“chastity”)
- godsdienstigheid,
- kinderwens
- creativiteit
Aanvullende vragen:
Wat heb je als eerste drie aangekocht?
Klopt dit ook met wat je waardevol vindt in de praktijk?